앨범 정보

STD Album

STD Album

공유하기

KRP

앨범유형
정규앨범 , 락 / 가요
발매일
2021.04.27
앨범소개
STD Album은 Self-Titled Debut Album의 줄임말으로써, Vampire Weekend, A Place To Bury Strangers, The Cars, Weezer 등 개인적으로 좋아하는 밴드들의 1집 제목이 밴드의 이름이라는 것에 대한 Kevin’s Retirement Plan (KRP)의 헌사다.

STD Album, shortened from Self-Titled Debut album, is Kevin’s Retirement Plan (KRP)’s tribute of that personal favorite bands’ (such as Vampire Weekend, A Place To Bury Strangers, The Cars, Weezer) first albums are names of themselves.

앨범은 밴드 장르가 (쓸데없이 긴 노래들이 있어서) 포스트락과 (이상한 실험들을 하기에) 포스트 펑크를 노리는 만큼 많은 서브장르들이 섞여있다. 매쓰락, 노이즈락부터 시작해 파워 일렉트로닉까지 있어 제3자의 입장에 있어선 처음엔 당혹스러움이 있을수도 있지만 이내 장르들의 하모니를 느낄것이다.

This album is a mixture of several subgenres as KRP aims toward post-rock (since they have unnecessarily long songs) and post-punk (since they experiment with weird stuff). Starting from Math Rock and Noise Rock, it even reaches out to Power Electronics that listeners might feel confused at their first listening. Nevertheless, they will feel the harmony of several genres soon after.

“언제, 어디에, 누가, 무언가, 왜, 어떻게, 안단테, 느리게”
“When, Where, Who, What, Why, How, Andante, Slowly”

앨범의 첫 곡, 안단테는 이 가사로 시작을 해 끝을 맺는다. 수 많은 질문들로 하루를 메꿔 시간은 응고가 돼 낙엽이 되지만, 그것에 대한 답들은 계속 바뀌면서 해결되지 않는다.

Album’s first song, Andante, starts and ends with this line. Daytime stitched by numerous questions becomes foliage, but the answers are not solvable as they keep changing.

“넌 내 마음속에 오른손까지 가는 매듭을 지었어.” 무언가에 진심으로 빠지는 것은 행복하기만 할까? Mellow는 어느 것이 무기력하게 홀린 감정을 표현한 곡이다. 루프에 루프를 더해 달콤한 혼란을 가중시키면서 소음의 영역까지 간다.

“You tied a knot in my mind that goes to my right hand’s end.” Is it only nothing but happiness to be really into something? Mellow is a song expressing the powerlessly seduced emotion and reaching into the noise as loop after loop adds sweet disarray.

천국으로 날라간 컴퓨터는 시를 읊듯 무심하게 나오는 보컬에 밴드 사운드도 감정이 메마른듯 시작한다. 하지만 제목이 스티븐 호킹의 유명한 말인 “뇌는 부품들이 망가지면 멈출 컴퓨터라고 생각한다”를 차용하지만 그 “컴퓨터"한테 무엇인가 더 있다는 가정을 토대로, 노래는 이성과 감정의 마찰과 폭발을 밴드 사운드를 넘어 실험전자음악으로 표현한다.

Computer That Flew To Heaven starts with an emotionless band sound with reciting vocal. The title is from Steven Hawking’s famous quote, “I regard the brain as a computer which will stop working when its components fail.” But, it has an additional assumption of that “computer” has something more. The song plays out the friction between rationality and emotion throughout the band sound and even to the experimental electronic music.

지하철역의 소리가 나오면서 The Modern Society가 시작된다. 1절부터 후렴의 반까지 노래는 영어로 도시 생활에 대한 푸념을 하다, 한국말로 “우린 모두 재밖에 없을거야”라고 시작해 마치 사실을 깨달은듯이 기타 멜로디들이 쓸쓸하게 흘러 끝을 맺는듯한다. 하지만 그 잔잔한 푸념은 Jesus Freaks가 거침없이 깨버린다.

The Modern Society starts as the sound of the metro station comes out. From the 1st verse to the half of the chorus, the song complains about the city life in English, then suddenly it starts saying, “We all are nothing but an ash” in Korean. The Modern Society ends in lonely guitar riffs as if the song realized the truth. But Jesus Freaks mercilessly breaks that calm complaint.

명동에 안 가본 사람은 있을지언정, 명동에 가서 이상한 피켓을 들면서 거리를 시끄럽게 하는 “그 분들”을 안본 사람은 한 명도 없을 것이다. Jesus Freaks는 그 사람들을 비판하며, 또한 믿음의 차이에서 오는 싸움이 언제 끝날지에 대한 하소연도 포함되어있다. “이건 분홍색의 그라데이션에 있는 두종류의 잉크일뿐이야!”라고.

Some people might never have been to Myeong-dong. Although, there has never been a single person denying they have not seen “those people” loudly roaming the street while holding a weird picket. Jesus Freaks is about criticizing them and is complaining about the neverending fight that comes from a difference of belief, by shouting “It’s just two types of ink in the gradation of pink!”

다음 곡은 소리없는 아우성이며, 제목 그대로 쉽게 표출할수 없는 응어리에 대한 답답함을 호소하는 곡이다. 간단하면서도 흥미로운 멜로디라인은 한국 인디 락 밴드들과 8,90년대 스타일 서양밴드들한테서 영감을 받았다.

The next song is called Silent Clamor, which is about an indescribable burden. The catchy melody is a homage to Korean indie-rock bands and 80s or 90s style English/American bands.

Jealousy는 STD Album의 곡들 중 가장 전자음악같은, (비트 기계에 나열되어있는 바에 의하면) 보사노바 스타일의 전자비트에 기타와 보컬로만 시작이 된다. 시간이 지나면서 베이스, 탬버린, 드럼등이 들어오면서 노래는 밴드음악 다워지지만 계속 전자음악의 색깔을 유지한다. 이 곡은 누군가의 관심을 갈망하지만, 그 갈망에 지쳐 “이건 아직도 부러움인가요/당신은 제가 어디에 있는지 보고 있지 않는데”라고 울부짖는다. “난 코미디가 아니라 위로가 필요해요”라고 간청하지만, 별 다른 결말없이 노래는 그렇게 끝이 난다.

Jealousy, the most electronic music among the songs of STD Album, starts only with vocal, guitar, and bossa nova style electronic beat (according to what the machine says). While the song becomes more band sound-ish with the addition of bass guitar, tambourine, drums, etc., it remains the color of electronic music. This song is about wanting attention, then it cries out, “Is it still jealousy / When you don’t see where I am at” by wearing out of the thirst for attention. It begs “I need a remedy / not a comedy,” but the song ends without any specific conclusion.

대망의 마지막 곡은 Acidic이다. 제목은 처음에 시작하는 멜로디가 시다는 느낌을 받아 붙인 것이지만 애초에 이 곡은 어떤 유혹을 이기지 못해 굴복하는 내용을 담아있기에 (“이 기계는 마음을 가지고 있나/내가 소유를 하고 있다고 물어본다면?”) 중독에 대한 곡이라고 한다면 부정을 못 할것이다. 소유당하는걸 받아들이면서 나오는 노이즈가 이 곳의 백미다.

The final song is called Acidic. The name came from the impression of the initial melody. But, since the lyrics contain the story of one surrendering after temptation (Does this machine have a mind / When I ask of owning one?), it is hard to deny the addiction theme. The noise coming out from accepting of being retained is the highlight of the song.

앨범 전체가 비관적이고 우울한 주제들을 토대로 만든 노래들로 가득차있다고 생각할 수 있다. 그러나 우리는 인생의 비관함을 인정하면서 더 만족스럽게 행복한 삶을 살 수 있다고 한다. 비관적인 태도 또한 우리의 인생을 만드는 요소 중 하나이며, 이 앨범은 그저 청취자를 즐겁게 해주길 위해 만들어진 창작품이다. 애초에 앨범 제목이 STD Album이다.

You might think this whole album is full of songs based on negative and depressing themes. But as we accept our negativity, we can live a much more satisfying and happy life: this is merely an art craft to entertain the listeners. After all, the album title is named STD Album.


작사/작곡: 임규민

프로듀싱, 믹싱/편곡: 임규민, 러브엑스스테레오

트랙 1 (안단테/Andante) 임규민 집에서 연주한 메인 어쿠스틱 기타 및 한국에 있는 버스, 주차장과 일본/한국 거리에서 얻은 샘플들

트랙 4 (The Modern Society) 러브엑스스테레오 아카이브에서 따온 808 박수소리와 임규민이 녹음한 지하철역 소리 샘플

트랙 5 (Jesus Freaks) 이즈노씨께서 써주시고 녹음해주신 나레이션

트랙 8 (Acidic) 김한준형이 연주해준 기타 샘플

제외하고 녹음 스튜디오: 러브엑스스튜디오 / 연주: 임규민

마스터링: Sky Onion Mastering

앨범 커버: 임규민

You.will.knovv, 손요한과 구찬규에게 특별히 감사의 말씀을 전해드립니다.



All written by Kyumin Lim

All produced, mixed/arranged by Kyumin Lim and Love X Stereo

Everything recorded in Loxe X Studio and played by Kyumin Lim

Track 1 (안단테/Andante) Main acoustic guitar recorded by Kyumin Lim in Kyumin Lim’s home and samples recorded by Kyumin Lim at streets of Korea and Japan, Korean bus, and parking lot in Korea

Track 4 (The Modern Society) 808 Clap sound sample from Love X stereo and street sample recorded by Kyumin Lim at Korean metro station

Track 5 (Jesus Freaks) Narration wrote and recorded by 이즈노

Track 8 (Acidic) Guitar Sample by Matthew Hanjun Kim

Mastered By Sky Onion Mastering

Album Cover By Kyumin Lim

Special Thanks to you.will.knovv, Son Yohan and Koo Chankyu